Banan

Banan

Banan i Spring trail Göteborg är perfekt för dig som älskar att ta dig fram genom tuff vildmark i hög fart. Du kommer att behöva klara av både stock, sten, snirkliga stigar, blöta mossor, snåriga passager liksom mer lättsprungna partier. Vinsten är att du får uppleva fantastisk natur under loppets gång. Lidingöloppet har sin fruktade Abborrbacke – här finns Getryggen. I detta långlopp får du betalt för all träning du lagt ner, men du kan även straffas för bristen på densamma. Banan är en utmaning, men det kommer kännas underbart när du väl klarat den. För att inte tala om de trevliga möten som du får uppleva. Säkerligen kommer du också att få möjlighet att köpa nya träningskläder eller löparskor, eftersom loppet är sponsrat av flera kända märken inom sportvärlden.

Banan ger dig naturupplevelser

Förutom motionen du får, bjuder banan dessutom på en fantastisk naturupplevelse. Oavsett om du tränar eller tävlar i trail running, så får du komma ut i skog och mark, andas frisk luft samt insupa vår underbara natur. Du kanske inte får se de mest utrotningshotade arterna av vare sig djur eller växter, du skrämmer nog säkert iväg de flesta. De växter du ser är dessvärre ofta nedtrampade av alla tävlande, men upplevelsen på banan är unik. Det är just då bara du och naturen, du får en boost av den vackra omgivningen och den syremättade luften. Att få möjligheten att springa i naturen är en fantastisk upplevelse som endast går att hitta i vårt land med vår allemansrätt. Vilken tur vi har!

När Spring trail i Göteborg arrangerades för första gången, var trail running fortfarande relativt okänt i Sverige. Idag ser det annorlunda ut. Allt fler svenskar får numer upp ögonen för det som förr kallades terränglöpning. Vad är då trail running kanske du undrar. Trail running går, kort och gott, ut på att man löper i terräng (precis som det tidiga namnet antyder). Att springa trail är en såväl skonsam som rolig träningsform som alla kan ägna sig åt. Löpningen är mjukare och följsammare, och du stärker dessutom leder i fötter och knän genom att du hela tiden springer både upp och ned samt i sidled. Banan stärker således din kropp och ger dig samtidigt glädje.

löpare på banan

Vad gör trail running för nytta?

Att springa på banan är ett betydligt roligare sätt att stärka sin kropp på, än vanlig styrketräning på gym, löpträning på löpband eller gångvägar. Vi vet alla hur viktigt det är med både rätt kost och motion. Men vikten av att göra något som både är nyttigt och roligt är ofta underskattad. Förutom att man får bättre kondition, blir man dessutom gladare, får bättre sömn samt får mer energi och ork. Är man en person som gillar skog och mark så är denna form av motion en helt perfekt kombination av motion och naturupplevelse. Du slår två flugor i en smäll så att säga. Bättre kan det väl inte bli?

Spring trail i Göteborg är ren och skär löparglädje. 30% av loppet sker på skogsstig, 65% singel track och 5% i tuff terräng. Banan finns i olika distanser, vilket gör att den passar alla åldrar och typer av löpare, såväl amatörer som proffs. På banan rör du dig naturligt både i höjd- och sidled, vilket stärker dina knän samt muskulaturen i benen rent allmänt. Underlaget är optimalt för att undvika slitage på fotleder och höfter. Det finns inga asfaltbanor utan endast naturstigar med mjukt underlag. Börja med att testa i en närliggande skog, så märker du snart om trail running passar dig. Se till att ha på dig bra skor på fötterna samt vatten med dig. Skydda huden under sommarhalvåret och se till att sova ordentligt för optimal upplevelse. Börja med kortare sträckor och gå successivt upp till längre sådana.

Trail running förebygger depressioner

Förutom motionen du får, ger också banan en fantastisk naturupplevelse. På banan får du också lov att kämpa och verkligen ta ut stegen ordentligt vilket stärker din kropp och ger dig energi tillbaka. Förutom att du får bättre kondition, blir du dessutom gladare. Det finns ett flertal studier som visar att motion kan förebygga depressioner. För varje år som går, får allt fler svenskar upp ögonen för det som förr kallades terränglöpning. Löpningen är mjukare och följsammare än vanlig asfaltslöpning, och du stärker leder i både fötter och knän eftersom att löpningen hela tiden sker i både sid-och höjdled.

Underlaget på banan är optimalt för att undvika slitage på fotleder och höfter. Här finns inga asfaltsbanor, bara naturstigar med mjukt underlag. I detta långlopp får du betalt för all träning du lagt ner. Loppet är en utmaning, men så underbart det känns när du har klarat av det! Se till att ha bra skor på fötterna, vatten att dricka samt solskydd på under sommarhalvåret.