Inför träningar

Inför träningar

De flesta som gillar löpning som motionsform, har någorlunda koll på hur man lägger upp träningen på sikt. Det är viktigt att man inte är för ambitiös i början samt att man satsar på att träna upp viktiga muskelgrupper för att undvika skador. Det finns mycket skrivet om hur man ska förbereda sig inför viktiga tävlingar vad gäller laddning med vätska och kolhydrater. Men hur ska man tänka inför träningar om man vill maximera effekten av ett enskilt pass? Det ska vi titta lite närmre på i den här artikeln. Läs vidare om du vill ha nya idéer när det gäller förberedelser inför träningar.

Inför träningar är det viktig med rätt målsättning

Ät och tänk rätt inför träningar

Det är inte alltid en god idé att bara ge sig ut och springa utan att ha ett mål med träningspasset. Det är lätt att det hela då mynnar ut i en trevlig promenad istället för att vara en prövning på lagom nivå som stärker ens förmåga. Har man en slinga på ett par kilometer så ska man, inför träningar, bestämma sig för hur många varv man ska springa och sedan genomföra passet efter planen. Det kan lätt bli så att man, av ren slentrian, alltid springer samma slinga. Kan man variera terräng, fart och distans så blir man en mer allsidig löpare.

Om man är intresserad av traillöpning, så är det extra viktigt att träna på varierade underlag och gärna mitt ute i skogen ibland. Inför träningar ute i terrängen, kan det vara bra att kolla på kartor så att man lättare kan orientera sig. På så vis löper man mindre risk för att hamna vilse. Målsättningar är som sagt viktiga men de ska inte var benhårda. Förmågan att lyssna på sin kropp är en mycket viktig egenskap för löpare. Att ha mål är alltså bra, men se till så att de är rimligt satta och följ dem inte till varje pris om kroppen säger ifrån.

Rätt kost och utrustning

Man ska inte gå till överdrift när det gäller utrustning, kost och dryck. Då finns det en risk för att man ställer in ett pass bara för att de, för ändamålet, optimala skorna inte var torra eller för att vattenflaskan är i diskmaskinen. Det är främst när man tänjer på sin yttersta förmåga som det är viktigt att ha så bra förutsättningar som möjligt inför träningar. Med det sagt, så är det naturligtvis vettigt med till exempel skor som passar för det underlag man ska ge sig ut på. En kopp kaffe alldeles innan passet gör dig piggare och har faktiskt viss effekt på förbränningen, som ökar.

Ska du ut på ett riktigt långpass så kan du behöva ta med något att dricka, eller lite pengar om löprundan går förbi en kiosk eller motsvarande. Lite snabba kolhydrater ger dig en boost som gör att du orkar mer och får ut mer av träningspasset. Är passet kortare än en timme, är det dock bättre att genomföra hela rundan och inte ta matpaus i mitten. Inför träningar kan det också vara bra att känna efter hur kroppen känns för dagen. På så vis kan man förebygga skador.

Var rätt förberedd inför träningen

Man ska inte överanalysera inför träningar utan bara se till att komma iväg. Är man seriös med sin löpträning så är det bra med rutiner som innebär att man förbereder sig mer eller mindre automatiskt inför träningar. Att alltid hänga upp sina löparskor på tork efter ett pass är ett exempel på en bra förberedelse inför nästa löprunda. Springer man långa distanser, kan man se till att alltid ha energibars hemma. Det kan även vara en bra idé att gå igenom den kommande veckans löpmål och planera de enskilda passen efter dem. Man ska alltid hålla sig till en sådan plan, om man inte befarar att man håller på att dra på sig en skada.